HONLAP AJÁNLÓ - szöveg alapú keresőmarketing és honlaptartalom-optimalizálás - webszöveg és tartalomfejlesztés - PR-cikk írás, megjelenés

tartalommarketing - webszöveg

Online könyvek / nyomtatott könyvek

Publikálta: a tartalommarketinges
e-konyv-digitalis-szoveg.png a magyar nyelvű könyvkiadás távlatai - digitális szöveg tartalom - e-könyvek - könyvkiadás és online média - magyar nyelvű laptop billentyűzet

Végleg megszűnhetnek a nyomtatott napilapok

Tizenöt-húsz éve még szentségtörésnek számított egy ilyen jóslat, de ma ma már a napilapok kihalásáról szóló jövendölések senkit sem hoznak izgalomba. Évről évre tömegesen zárnak be a napilapok és velük együtt szűnnek meg, vagy válnak ritkasággá egyes sajtóműfajok, az online média térnyerése és felülkerekedése ma más nem vitatható jóslat, hanem tény.

És a könyvkiadás? Mi lesz az írókkal?

e-konyv-digitalis-szoveg.pngValamiért kevesebbet beszélünk a hagyományos ("igazi", "jószagú", "kellemes tapintású") könyvek jövőjéről, pedig az sem rózsásabb.Illetve hát kinek mi a rózsás. A digitális kultúra lelkes hívei például örömmel olvasnak a digitális könyveladások emelkedéséről, kinevetik azokat, akik a könyv illatára és tapintására hivatkoznak, bizton állítják, hogy a Neumann-univerzum bekebelezi a Gutenberg-galaxist.

Ugyanakkor nem gondolnak bele eléggé mélyen ennek bizonyos következményeibe. Például abba, hogy megszűnhet a főállású írói hivatás.Merthogy a profi írót mégiscsak az eladott példányszámból rá jutó hányad tartja el.

A digitális publikálás a könyvkiadás demokratizálását ("mindenki író") és a közvetítők kiiktatását hirdeti. A hagyományos kiadók meggyengülése viszont a könyvkiadás hosszú évek alatt kialakult, sokáig jól működő modelljének felbomlásához vezet.

A magyar nyelvű könyvkiadás területén a nem túl nagy példányszámok miatt a nagymenőket leszámítva az írók többsége nem az eladások utáni jogdíjakból, hanem a kiadótól kapott előlegből tartja fenn magát. Ez a juttatás befektetés az íróba, ami gyakran csak a sokadik könyv megjelenése után térül meg (vagy még inkább: soha.) Sok kiadó most ezeket az előlegeket kénytelen radikálisan csökkenteni vagy teljesen megszüntetni.

Természetesen valamennyi író számára nyitva áll a közvetlen publikálás lehetősége. Akadnak itt jól hangzó sikertörténetek is - ha nem is Magyarországon. John Locke "Amazon-milliomos" mellett ott van például Deborah Reed, aki néhány éve a hagyományos kiadók sokszori elutasítsa után két különböző műfajban íródott könyvével is felkerült az Amazon sikerlistájára. A többség számára azonban csak valahol a "hosszú farok" végén jut hely. Ez a modell jó az Amazonnak ("sok kicsi sokra megy"), de néhány sikerszerzőt kivéve nem biztosít kellő bevételt az írók számára. A magyar irodalom berkeiben ennél nagyságrendekkel rosszabb a helyzet a digitális, online írók számára.

A papír alapú könyveket írók digitális érvényesülését tovább nehezítik az online könyvesboltokat elárasztó spammerek, könyvkalózok és sikermarketingesek. Ők óriás mennyiségben állítanak elő nagyon olcsó (általában 99 centes) e-könyveket. A gyakorlat azt mutatja, hogy mindig akadnak balekok, akik megveszik ezeket a műveket. A zavarosban halászás legfőbb terepe természetesen az Amazon, azon belül is az önkiszolgáló publikálást biztosító platform. Könyvet írni strapás, ezért a legpofátlanabbak egyszerűen csak ellopják valaki más könyvét, átírják a szerzőt a címet, a rövid összefoglalót és máris kész a "saját" könyv.

Az igényesebb könyvkalózok a lopott szöveget átdolgozzák. Ehhez az illegális keresőmanipulátoroktól ismert eszközöket, úgynevezett auto spinnereket használnak. Ez szavak cseréjével, beszúrásával látszólag - a Google számára legalábbis - eredetivé teszi a máshonnan másolt szövegeket.

De nem kell feltétlenül lopni ahhoz, hogy valaki gyorsan "saját" könyvet adhasson ki. A jelszó itt a PLR, ami lényegében az olcsón megvásárolható, újrahasznosítható tartalmat jelenti. A spam-könyvgyártás természetesen teljesen automatizálható is. Az AutoPilot Kindle Cash kifejezésre rákeresve könnyen fogalmat alkothatsz arról, mekkora üzletről is van szó.

Mi várható?

A kiadói előlegből élő, főhivatású írók száma a következő években radikálisan csökkenni fog.

Ezzel párhuzamosan egyre több szabadidős, a napi munka után a konyhaasztalon alkotó szerző, önjelölt szakértő, megszállott, műkedvelő kollektíva műve jelenik meg a weben.

A talpon maradó kiadók egyre kevésbé mernek majd kockáztatni, a biztosan eladható könyvekre koncentrálnak. Az olvasók egyre elveszettebbnek érzik magukat az e-könyvek végtelen könyvespolcának óriási, de ismeretlen választéka előtt. Felértékelődnek az egy-egy témakörre/műfajra szakosodott, megbízható könyvajánlók (tartalomkurátorok). És nyilván felértékelődnek a digitális könyvkiadás előtt született, igazi írók által írt, rendesen szerkesztett, lektorált könyvek.

Vagy nem.

__________________________________

A bejegyzés trackback címe:

https://tartalom-marketing.blog.hu/api/trackback/id/tr3214099283

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása